Flammpunkt Check/ Flash Point Check (IMPA Code: 652827)
Testgerät zur Prüfung des Flammpunktes von Treibstoffen/ Closed Cup Flash Point Test (Pensky-Martens)
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Die Bestimmung des Flammpunktes von Mineralöl bei der Lieferung sowie in regelmäßigen Abstanden während des Einsatzes erlaubt es, eine sichere Lagerung des Treibstoffes und einen sicheren Betrieb der Maschinen zu gewährleisten. Der Flammpunkt bedeutet die niedrigste Temperatur, die für die Bildung des brennbaren Gases über einem Treibstoff erforderlich ist, und darf gemäß internationaler Vorschriften nicht niedriger als 60 °C sein.
Das Prüfgerät „Flammpunkt Check“ ermöglicht eine schnelle vor-Ort-Ermittlung des Flammpunktes und hilft jede Abweichung von Standardwerten rechtzeitig zu erkennen, z. B. Ölverdünnung mit Gasöl festzustellen.
Der geschlossene Tiegel mit der Ölprobe und dem Thermometer wird auf die Heizplatte gestellt und bis zur Temperatur, die ca. 20 °C vor dem erwartenden Flammpunkt ist, erwärmt. Danach beginnt die Prüfung des Flammpunktes beim langsamen Temperaturanstieg durch Betätigung der Zündvorrichtung. Sobald eine Entflammung zu erkennen ist, kann der Flammpunkt, bzw. die entsprechende Temperatur, notiert werden.
Merkmale:
• Messbereich: Umgebungstemperatur – bis zu 200 °C
• Messzeit: ca. 15 Min
• Toleranz: +/- 2 % < 100 °C; +/- 6°C > 100 °C
Vorteile:
• Methode “Geschlossener Tiegel“ angelehnt an ISO 2719 DIN EN 22719 und ASTM D-93
• Flammpunkt gemessen in °C
• Durch die Bundesmarine im Feld erprobt
Determination of the flash point of mineral oil upon delivery as well as at regular intervals during the engine system operation helps to ensure safe on-board storage and use of fuel oil for any machinery. The flash point means the lowest temperature required for the formation of the flammable vapors above a fluid which can ignite when disposed to ignition sources. According to international regulations the flash point of fuels on board a vessel may not be less than 60 °C.
The portable test device “Flash Point Check” enables quick on-site assessment of the flash point of fuels and thereby helps to immediately detect any deviation from standard values, for example in case of light fuel oil dilution. Potentially hazardous liquids can be defined in due time.
The closed cup test device “Flash Point Check” with the oil sample and the thermometer is placed on the hot plate and heated up to the temperature of about 20 °C below the expected flash point. Then the oil sample can be checked for ignitability through actuation of the ignition device (i.e. by pressing down the ignition device of the cover) at the rate of one-degree temperature increase until the inflammation occurs. Once the distinct flash can be observed in the opening, the flash point, namely the corresponding temperature on the thermometer can be noted.
Features:
• Measuring range: ambient temperature – up to 200 °C
• Measuring time: about 15 min.
• Accuracy: +/- 2 % < 100 °C; +/- 6°C > 100 °C
Benefits:
• Closed cup method relying on 2719 DIN EN 22719 and ASTM D-93
• Flash point read-out in °C
• Approved by German Navy for field use